Wat te doen als passend onderwijs niet vanzelf spreekt? | 31 maart 2016

Programma


13.00 uur - Inloop

13.30 uur - De drie belangrijkste uitdagingen in de klas
Falen of slagen van de ambities van passend onderwijs staat of valt met de manier waarop leerkrachten en (intern) begeleiders omgaan met verschillen in de klas en effectieve communicatie en samenwerking met onder meer ouders en collega’s, voor elkaar weten te krijgen. Wat vraagt dit van hen?
        
14.00 uur - Oplossingen voor leerlingen: wat is er voor nodig?
Wat is er in en om de klas nodig op het moment dat het fout gaat, of dreigt te gaan met een leerling? Hoe kom ik samen met ouders en collega’s tot een oplossing? Hoe krijg ik de noodzakelijke samenwerking voor elkaar? En niet te vergeten: wat pak ik als leerkracht of (intern) begeleider op en wat laat ik los?

14.30 uur - Koffie/thee

14.45 uur - Oplossingen voor leerlingen: hoe doen wij dat?
Aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden wordt getoond hoe leerkrachten en (intern) begeleiders van allereerste signaal van een naderend probleem bij een leerling, kunnen komen tot een effectieve aanpak. Dit zowel voor de situaties waarin zij zelf aan zet zijn, als in die gevallen waarin het zaak is om anderen werk te laten maken van een oplossing. De deelnemers gaan zelf aan de slag met een eigen uitdagend praktijkvoorbeeld. 

16.20 uur - Samenvatting van de middag
Wat zijn de belangrijkste inzichten van deze middag? Waar kunnen de deelnemers vanaf morgen mee verder?

16.30 uur - Borrel & hapje